Monday 4 February 2013

Balcony

Lampu luar dipetik. Aku jalan perlahan keluar. Angin malam menerpa. Sejuk tapi selesa. Malam tidak berbulan & berbintang. Kosong.
Mata meliar tengok semua. Aku tahu dah gelap. Tapi lampu kat bawah bersepah. Yang gelap pun boleh jadi terang. Lampu kereta lagi.
Kocek diseluk. Kotak lunyai dibawa keluar. Sebatang ditarik. Lighter dipetik. Menyala. Bakar. Sedutan yang dalam. Dan dilepaskan.
Tersenyum aku melihat dia terselit di antara dua jari. Kenapa kau juga yang aku cari? Ini bunuh diri. Bunuh diri paling perlahan.
Kalau bunuh diri paling cepat pulak? “Bebal. Kau kat balcony, tingkat 10. Tak paham lagi?” Aku toleh kiri. Siapa yang cakap tadi?
Dia dah setengah. Sayang pula kalau tak habiskan. Sedut. Nikmat. Lepas. Hm, seronok juga bakar duit. Bakar di bawah sedar. Bebal.
Aku lihat bawah. Tinggi juga. Nampak kecil semua. Agaknya macam ini Tuhan lihat kita? Kecil tapi setiap satu bermakna. Berfungsi.
“Lembab lah kau! Menyusahkan aku!!” Tubuh dirangkul kasar. Aku dijulang tinggi & dilepaskan. Kali ini aku berjaya. Aku ‘terbang’.
Tamat.. Hati hati bila lepak seorang diri dekat balkoni. Kau tak tahu apa bakal terjadi.

No comments: