Sunday 17 February 2013

Cerpen Happy


Aku keluar dari kereta Morris Minor merah dengan sekotak popkon ditangan.
Kau di pintu, menanti dalam skirt separas lutut. Klasik.
"Hai bunga!"
Kau cuma tersenyum sebelum melekatkan jari telunjuk dibibir sendiri yang kemudiannya diletakkan pada bibir aku pula.
"Pakcik, pinjam anak dara kejap! Pinjam tapi tak pakai!" Jerit aku.
Kau buat muka.
Muka kau, buat macam mana pun tetap muka cinta.
Lewat petang itu,dalam kereta usang,baju klasik, perlahan kau dan aku menyusuri jalan entah ke mana, dgn senyum yg tak pernah palsu.
"Manis sangat popkon ni."
"Sebab senyuman awak tertumpah kat dalam tu." Balas aku.
Kau buat muka lagi.
Sekali lagi, muka cinta.
Kita ke Tesco petang tu.
Kau dalam troli yang aku tolak.
Kita usha pampers bayi dan susu formula.
"Awak,kahwin pun belum." kata kau.
"Saja. Tok kadi suruh belajar."
"Tok kadi mana ni?"
"Bapak awak la." Sekali lagi kau buat muka.
Muka apa rakan-rakan? Muka cinta!
Kita habiskan sisa-sisa petang dengan bertenggek di tepi longkang.
Dengan popkon.
"Awak, kenapa pelik dating petang ni?" Soal kau.
"Gembira atau bahagia,bukan dari luar, bukan tempat atau perkara yang kita buat.
Tapi gembira dan bahagia itu sedia ada dalam diri."
"Maksud awak?"
Kau minta penjelasan, dan sekali lagi, dengan muka cinta yang tak pernah lekang dari wajah kau.
Tak pernah.
"Tak semua perlukan maksud atau.
Sepertimana perasaan gembira sekarang.
Jangan cari maksud atau dari mana ia datang, just rai-kan." 
-tamatkan sendiri dengan happy ending yang kau inginkan.
Gembira kau, bukan aku yang cipta, tapi kau sendiri, kawan-

No comments: