Monday 4 February 2013

Diri

Aku mulakan, dengan nama Ilahi. Aku mulakan dengan mempersoal diri. Diri kau dan diri aku, sendiri. Tentang itu dan ini. 
Mereka pernah kata, cinta, tak semestinya perlu memiliki. Kau meng-ia-kan tanpa sangsi dan nafi. Bagi aku, itu cuma penyedap hati.
Sebaris ayat yang kau kata, realiti. Walaupun aku menolaknya sepenuh hati, sepenuh diri. Ayat yang kau puji. Tapi itu yang aku caci
Pada aku,cinta seharusnya memiliki. Kalau bukan jasad sekalipun,paling tidak,ruang di dalam segumpal daging yang kita panggil hati.
Yang akhirnya, aku dipaksa menerima, me-redha-i. Terima sebaris ayat penyedap hati yang baru semalam aku caci. Aku? Kekal pemimpi.
Lagu Sophie Zelmani menari. Me-rai akal yang mati. Mati bersama rasa cinta yang aku kubur sendiri. Selamat malam O Kekasih Hati.
Sebagai mana baris ayat aku pada malam ini yang berakhir dengan huruf "i". Kita berdua juga tak akan pernah selesai sebagai "we".
TAMAT

No comments: