Sunday 17 February 2013

Pandang


Aku ada seorang yang ku selalu lihat. Sama ada aku atau dia.
Aku nampak.
Kau duduk di situ duduk termenung
Aku perhati
Seperti menunggu seseorang
Aku perhati lagi
Kau perasan. Kau pandang.
Kini mata kau dan mata aku bertembung. Halilintar pekik memekik pun tidak lagi kau dan aku hirau.
Aku tersedar. Malu. Sipu.
Kau tunduk ke bawah, lalu kau bangun dan pergi. Hilang dari pandangan aku. Entah kemana.
Malam makin hampir. Aku berjalan terus ke rumah tanpa pandang siapa lagi.
Hari berganti hari, seperti biasa aku dan kau pandang memandang. Tembung sesaat pun kau dan aku pasti menoleh. Melihat aku, melihat kau.

Malam itu, aku tersenyum.
Memikirkan sampai bila kau dan aku begini.
Aku kalah dengan kau.
Kau sentiasa perhati aku walaupun aku sedar.
Aku tak dapat menoleh lama lagi. Sungguh aku malu.

Kini, kau dan aku sudah dewasa.
Tapi kau sama ada aku. Masih sama
Perhati, pandang. Kita sama.
Aku pergi tinggalkan kau yang masih perhati.
Tak tahu sampai bila.

..... Terdetik di hati aku. Tidak tahu dia sama apa aku rasa. Aku terdetik untuk mengenalinya........
....................................Siapa dia???............................................................................................

No comments: