Tuesday 10 September 2013

HItamnya hatimu

Siapa aku untuk menghina mengomen merosakkan fikiran seseorang yang dihormati,

Siapa aku untuk memperbetulkan salahnya kau,

Aku disini lihat pandang mengeluh,
"Apa bisa dia seorang yang perlu dihormati lagak begitu?"
"Apa bisa dia membiarkan dirinya hilang dari pegangan?"
"Apa bisa dia membiarkan anakanaknya isterinya susah kerananya?"
Jawabkan aku--

"Biarkan dia, suatu hari nanti teringatlah dia akan perbuatannya."

Bukan. Bukan aku mahu memburukkannya.
Aku hanya mahu sedikit hak anaknya isterinya diperjuangkan.
Aku kasihan. Perit--

Kata orang--
"Biar melentur buluh dari rebungnya"
"Mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?"
Maksudnya :
- Jagalah didiklah sesuatu dari permulaanya.
- Sama rentaknya anak dari acuan bapaknya

Mungkin disini aku salah--
Aku melihat-- Aku merasa--

"Pilih kasih!"
"Agama ini tidak adil!"
"Pecahbelah satu hari nanti!"

Aku didengarkan suara rintihan ini. Sadis--
Mengapa begini sekali jadinya.

"Wahai bapa, pimpinlah tanggungjawabmu selagi terdaya, janganlah kamu sebagai bapa itu gagal menjalanakan itu. Malu"

Umpama kereta sorong yang ingin berjalan tapi dipandang org tiada ingin menolaknya kerana hati itu tiada perasaan yang suci, hitam--

No comments: