Tuesday 19 March 2013

Cerpen Kisah


Kisah aku selalunya bermula malam.
Malam tika kau sudah menghampiri penghujung, aku baru membuka langkah bahasa.
Dan kisah kita bertujuh, bermula pada malam itu.
Dengan bunyi kerincing, mungkin.
Cukup halus, tapi bisa menjelmakan segala.
Dalam tari langkah, kita berdansa bahasa-bahasa senda.
Dalam diam bersahaja, kita bertindih satu hati, dan kalau boleh, jiwa.
Malam masih dara. Siang belum lahir dan diberi nama.
Tapi kita sudah ke serata dunia. Dengan mesin masa? Tak. Dengan hati dan rasa.
"Jauh dah kita berjalan ni sayang-sayang." Bisik aku pada mereka.
"So?"
"Masa untuk sesuatu yang baru."
"Apa dia?"
"Terbang."
Dua jasad disatukan, dua yang lain diberi cinta, dan dua lagi diberi semangat. Melihat mereka terbang. Dan aku? Masih pijak bumi.
"Kau tak terbang sekali?" tanya mereka.
 "Kamu semua terbang dulu. Kalau terjatuh, aku masih untuk menyambut." Balas aku
Dan malam itu, aku lihat kamu semua terbang ke langit sebelum aku mula menggali lubang untuk dunia aku sendiri. -TAMAT-

No comments: