Thursday 15 November 2012

Amarah


sedang asyik bersama-sama kawan mengusik embun malam
sudah tibanya aku pulang ketawa riang
lenyaplah hari itu dengan masa yang berjalan. Hilang
kini kelelahan aku duduk bersahaja menyusuri laman web bersarang
 facebook..

Status..

ya. sinonim dengan namanya..
ah, penting ingin ku rangkakan setiap kata di dindingku
mood..
pelik..
Kenapa?
biasa lah ada-ada sahaj yang berkongsi cerita
sampai tertarik ku pada sang juwita
apa yang dihamburkan kata2 amarahnya?
kependekan akal itu biasa [ada manusia
tapi ini parah ya. keluarga.

Sudah ku lihat sudah ku tilik sah, dia marah kan pada adik kakaknya

untuk apa? menagih kata? menagih simpatinya? atau mmuaskan dirinya?
ya mungkin saja

Biarkan dia dengan egonya biarkan dia dengan katanya

Sudah tersedak dengan buih selautan di mulutnya . berhenti
tidak lagi online tidak juga padam 

Aku memikirkan kenapa masih ada begini cara untuk kita melempiaskan marah

cara atau berganda2 bagi semua lihat?
Umurnya masih belum dimamah arus kematangan. bantuan mungkin.
aku tertarik pada sang penulis " Masalah itu bukan satu masalah tapi masalah itu adalah perilakunya"
Maslaah.. sinonim dengan manusia dengan kesempurnaan yang dimiliki dengan kekurangan yang dihadapi..
Biarkan masalah itu pergi atau kau sahaja yang menyelesaikan sendiri?
Tapi bagaimana ya? Facebook? twitter? Boleh! tiada masalah pada kami yang membaca aibnya aib kamu. Malunya ke kamu. Sakitnya hanya kamu tahu. Garam dan gulanya hanya kamu yang merasa

Faham

Sungguh aku faham.
Kau kita dia mereka kami saya awak mempunyai masalah
Cuma berbeza dengan bentuk dan rupanya
Faham kau faham dia lain
Jadi kenapa kau taburkan pada mereka yang sudah tentu bersalah dengan api yang marak
Bukan kah elok kau bertanya pada diri sendiri
Bukankah elok kau kasihani pada diri sndiri
Bukankah elok kau nilai diri sendiri
Bukan kau. tapi manusia yang hati batu pendita buta , Semua, Kita, tanpa sedar tak sedar. Manusia!
Semua manusia tak kenal pada erti menilai diri hanya tahu menilai orang lain
semua manusia tak sedar kekurangan diri hanya tahu mengeji orang lain.

Ya SubhanaAllah


Siapalah kita meletak keji sebegitu rupa

bagai ulat dengan semut 
tidak tahu mana terletak kekuatannya
tidak tahu mana jahat mana baiknya
Allah itu memberi kita sebegitu besar ujian hanya untuk kita sedar
Allah itu memberi kita sebegitu berat bebannya kerana tahu sejauh mana keupayaan kita
Allah itu beri segala-galanya kepada hambanya bukan untuk mengeji tetapi mencari
mencari dimna silap diman hujung pangkalnya dimana kasih bencinya dimana akal sehat buruknya dimana tanduk dan ekornya..
Silap
Bukan silap mata yang kau buat sekejap boleh bertukar pada silap yang lain tanpa rasa bersalah!
Tapi kesilapan kau mengajar kau!

Sudah menghamburkan yang dihambur sudah merasakan

adakah sudah berfikir dengan sebaiknya apa kebaikan dan keburukan?

Tertarik kita pada perwatakannya..


Baik? Jahat? 

hanya kau yang tahu
Watak itu macam2 ada pada manusia
Bukan kau seorang memegang 1 watak degil
kau pula pemarah!
watak pelbagai pada seorang manusia!
Bagai rangka dengan isinya
terbentuk dengan apa yang diisi!
kau ludah dia kalau dia keji
kau maki dia kalau dia begitu begini

ingat!

'takkan mati umatku selagi tidak dia melakukan dosa orang yang diumpat"
tak kena pada kau?
ingat kau berantaian ada keluarga

sekarang , aku nak kau pikir penyelesaian

MASALAH

pertikaian pergaduhan dan perebakan masalah bukan lah hal yang mengejutkan bagi semua orang yang tak sedar

tapi tolong! tolong diri kau supaya betulkan perilaku kau karakter kau
tak kiralah busuk atau bangkai
sekurang2nya perlahan2 menaikkan maruah dan kebebasan masalah pada diri kau

cakap setakat cakap

orang gila cakap pun buat
kita yang waras berakal cakap habuk pun tak terhembus

aku cakap atas fakta atas pengalaman aku sendiri

dan sama-samalah kita merenungkan apa yang terbaik untuk kita bukan apa yang terburuk dia ada

Aku cakap terus teranglah ya

masa kau tengah bergaduh dengar mulut orang kau sakit dengar mulut tuan dia kau perit 
kau beristighfar kau fikir
"kalau aku xbuat perangai maka salahlah dia kalau dia yang buat perangai maka salahlah aku'
Ego?
Pleasalah..kalau dengan diri sendiri pun kau dah ego kau jangan sibuk fikir apa masalah kau dengan dia baik kau fikir apa masalah kau dengan kau!

tapi aku mengerti

tidak ada orang sanggup menahan amarahnya pabila dikeji dicaci
Sangat penuh pengertian!
Kerana terkadang aku begitu marah dengan selamba tanpa pikrkan rakan serta semua
hanya aku aku aku puas! 

maka ya~ tentang masalh tadi bila2 masa boelh bercantum bersepai tapi nilailah kekuatan cantuman itu dari kelemahan sepaian hanya membuang masa

Tak fikir
kalau kau mati?
Nauzubillah 

Bawak berbincang, terangkan jelaskan hati kau.

Bawak bersabar, nescaya baiklah pulangannya
Bawak muhasabah itu lebih mulia!

Salamm...